ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

1) Αγαπώ τις ... ρίζες μου


Η μελέτη της παράδοσης δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να διαπιστώσουν με πόση λιτότητα και απλότητα περιέβαλλαν οι Έλληνες τις εκδηλώσεις της ζωής τους. Η ενημέρωση αυτή γίνεται πηγή ζωής και έμπνευσης, εφόδια απαραίτητα για την αντίστασή μας στις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης στα χαρακτηριστικά της φυλής μας. Γνωρίζοντας λοιπόν το παρελθόν μπορούμε να διαμορφώσουμε με ασφάλεια το παρόν και το μέλλον.

Στόχοι του προγράμματος

Να γνωρίσουν γεωγραφικά και πολιτιστικά την πατρίδα μας. Να συσχετίσουν τη ζωή των κατοίκων με τη μορφολογία του εδάφους της ορεινής, πεδινής και παραθαλάσσιας Ελλάδας.
Να συλλέξουν, να αξιολογήσουν και να επεξεργαστούν το κατάλληλο υλικό. Να αναπτύξουν κριτική σκέψη, επιστημονική νοοτροπία και ερευνητική ικανότητα.
Να ασκηθούν στην ομαδική εργασία. Να συμβάλλουν στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. Να συνειδητοποιήσουν την εθνική μας ταυτότητα και τις αξίες του πολιτισμού μας .
Να αποκτήσουν αυτογνωσία, ικανότητα αυτοκριτικής, αυτοπεποίθηση και να αισθάνονται τη χαρά της δημιουργίας.

Μεθοδολογία

Εφαρμόσαμε τις μεθόδους του καταιγισμού ιδεών, της διαθεματικής προσεγγίσεις, της έρευνας πεδίου, της ερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης, των βιωματικών δραστηριοτήτων και της ομαδοσυνεργατικής εργασίας. Επίσης αξιοποιήσαμε το αναλυτικό πρόγραμμα όλων των μαθημάτων της Γ΄ τάξης

Ανάπτυξη του προγράμματος
Α. Προετοιμασία
     Με τους μαθητές μας επιλέξαμε το θέμα και τον τίτλο, ορίσαμε τα υποθέματα με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών:
Εικόνες και γεωγραφικοί όροι ορεινής, πεδινής και παραθαλάσσιας Ελλάδας .
Αρχαιολογικοί χώροι
Ελληνική παράδοση : Ενδυμασία, Μουσική, Χορός, Αρχιτεκτονική, Διατροφή, Επαγγέλματα
Τουριστικός οδηγός
Λαογραφικό Δελτίο – Στατιστική Έρευνα
Ήθη και έθιμα, μύθοι και θρύλοι
   Χωρίσαμε τους μαθητές σε ανομοιογενείς ομάδες των 3-4 μελών. Κάθε ομάδα ανάλαβε ένα υπόθεμα.
   Συγκέντρωσαν τα υλικά του προγράμματος σχετικά με τις ορεινές, πεδινές και παραθαλάσσιες περιοχές της Ελλάδας και της Αττικής ξεχωριστά, όπως εικόνες διαφόρων περιοχών, αρχαιολογικών χώρων, προϊόντων, κτιρίων με αρχιτεκτονική αξία και λαϊκών ενδυμασιών. Επίσης έφεραν λογοτεχνικά κείμενα και βιβλία, τουριστικούς οδηγούς, τοπικές εφημερίδες, τραγούδια και συνταγές.
   Προμηθευτήκαμε πηλό, χαρτόνια μαρκαδόρους κόλλες, ψαλίδια, φακέλους, κουμπιά, δαντέλες, νήματα, κορδέλες, κούκλες, κούτες, πλαστικά χρώματα, χαρτί γκοφρέ και βελουτέ, αργαλειό.

Β. Υλοποίηση

  Κάθε ομάδα επέλεξε και επεξεργάστηκε το κατάλληλο υλικό, δημιούργησε κείμενο και διαμόρφωσε αφίσα. Επίσης έφτιαξε επιτραπέζιο παιχνίδι ( φιδάκι, Ερωτώ και απαντώ ), αντιστοιχίσεις, ακροστοιχίδες και σταυρόλεξο.
  Μελετήσαμε λογοτεχνικά κείμενα, μύθους. Τα επεξεργαστήκαμε ως προς τις πληροφορίες για το χώρο, τις ιδέες, τα ήθη και τα έθιμα.
  Οι μαθητές δούλεψαν με μουσειοσκευές ( Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης ).
  Επισκεφτήκαμε πολλά μουσεία ( Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων, Εργαστήριο Αρχαϊκής Τέχνης, Μουσείο Ιστορίας Ελληνικής Ενδυμασίας ). Οι μαθητές κατέγραψαν τις λέξεις – κλειδιά σε πίνακες. Με αυτές δημιούργησαν Σκέφτομαι και Γράφω, σταυρόλεξα και άλλα λεκτικά παιχνίδια.
  Κατασκεύασαν χάρτινα παραδοσιακά σπίτια, λαϊκές φορεσιές, ανάγλυφες παραστάσεις ορεινού, πεδινού και παραθαλάσσιου τόπου. Ύφαιναν σε μικρό αργαλειό.
  Έμαθαν παραδοσιακούς χορούς, δημοτικά και λαϊκά τραγούδια.
  Έγραψαν προσκλήσεις για τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήσαμε στο σχολείο μας.
  Δημιούργησαν α) λαογραφικό δελτίο που μοίρασαν σε όλους τους μαθητές του σχολείου και το επεξεργάστηκαν στατιστικά. β) ερωτηματολόγιο για τη συγκέντρωση πληροφοριών για τους τόπους καταγωγής των μαθητών και έφτιαξαν τουριστικό οδηγό. γ) ομιλίες με τις οποίες κάθε ομάδα παρουσίασε το έργο της.
 Οι μαθητές αλληλογράφησαν με σχολεία της επαρχίας.
 Περιηγηθήκαμε στην Πλάκα και οι μαθητές φωτογράφισαν κτίρια με αρχιτεκτονική αξία.
 Περιηγηθήκαμε στις πλαγιές του Υμηττού και στο λιμάνι του Πειραιά.
 Παρασκεύασαν χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα στην τάξη με τη βοήθεια γονέων.
 Παίξανε θεατρικό παιχνίδι με θέμα τα παραδοσιακά επαγγέλματα.
 Διοργανώσαμε πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο μας με τη συμμετοχή εκπολιτιστικών συλλόγων της περιοχής μας και ειδικών επιστημόνων. Η σχολική κοινότητα ενημερώθηκε σε θέματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, διατροφής, λαϊκής ενδυμασίας και παραδοσιακής μουσικής.

Γ’ Αξιολόγηση – Παρουσίαση
Με βάση το ερωτηματολόγιο, που τους δόθηκε στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος, οι μαθητές αξιολογήθηκαν για το επίπεδο συνεργασίας και συμπεριφοράς στην ομάδα, αλλά και για το επίπεδο απόκτησης γνώσεων .
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς οι μαθητές παρουσίασαν τις δραστηριότητές τους, τις καλλιτεχνικές δημιουργίες τους, τα 2 έντυπα που δημιούργησαν ( λεύκωμα και τουριστικό οδηγό , τραγούδησαν και χόρεψαν. Οι μαθητές οργάνωσαν έκθεση με το υλικό που παρήγαγαν.


ΥΛΙΚΟ
Για να γνωριστούμε καλύτερα

Πίνακας γεωγραφικών όρων Ελλάδας

Ελλάδα

Ο τόπος καταγωγής μου

αξιολόγηση

2) Εκεί ψηλά στον Υμηττό

Με τα παιδιά της Τετάρτης τάξης (Δ1) ασχοληθήκαμε με το «Εκεί ψηλά στον Υμηττό ». Μάλιστα πετύχαμε την έγκριση του Πανεπιστημίου του Αιγαίου και την οικονομική ενίσχυση από το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ του Γ΄ Κ.Π.Σ. το 2004-2005.
Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τον Υμηττό γιατί δεσπόζει πάνω από την Ηλιούπολη. Γι’ αυτό μελετήσαμε το δασικό οικοσύστημά του, εξετάσαμε το ρόλο του και τη σημασία του για την Ηλιούπολη και το λεκανοπέδιο ευρύτερα. Επίσης εντοπίσαμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Υμηττός, τη σχέση τους με τις ανθρώπινες δραστηριότητες και προτείναμε τρόπους αντιμετώπισής τους. Επικοινωνήσαμε με 250 Ηλιουπολίτες, οι οποίοι μας απάντησαν στο ερωτηματολόγιό μας, για να διερευνήσουμε τις γνώσεις και τις στάσεις τους σχετικά με τον Υμηττό. Ασφαλώς όσο περισσότερο ασχολούμαστε με τον Υμηττό καταλαβαίναμε πως και εμείς νιώθαμε πιο φιλικά και άνετα στο φυσικό περιβάλλον απ’ ό,τι παλιότερα και χρειάστηκε να αλλάξουμε μερικές φορές τη συμπεριφορά μας και να ενεργούμε με περισσότερη υπευθυνότητα.
Κάναμε πολλές δραστηριότητες πέρα από το καθιερωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα της Δ΄ τάξης. Θα θυμόμαστε για πάντα με πόση λαχτάρα ανεβήκαμε στον Υμηττό για να κάνουμε δυο φορές δεντροφύτευση υπό την αιγίδα του Σ.Π.Α.Υ. ( Σύνδεσμος Προστασίας Ανάπτυξης Υμηττού ) και με πόση χαρά φυτεύσαμε πολλά φυτά στο σχολείο μας με τη βοήθεια της γεωπόνου του Δήμου Ηλιούπολης. Επίσης συζητήσαμε στην τάξη με εκπροσώπους διαφόρων φορέων και με πρόσωπα που άμεσα ή έμμεσα η δράση τους σχετίζεται με το βουνό, όπως Δήμου Ηλιούπολης , του Σ.Π.Α.Υ., τον Δασάρχη Πεντέλης, της «ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.»,του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Ηλιούπολης και τον δικηγόρο κ. Πιερράκο Π. Χρειάστηκε βέβαια να διαβάσουμε πολλά βιβλία, άρθρα από εφημερίδες και άλλα έντυπα σχετικά με τον Υμηττό και το δάσος, για να γράψουμε τις εργασίες μας. Σε αυτό μας βοήθησε πολύ η επίσκεψή μας στη Δημοτική Βιβλιοθήκη. Θα μας μείνουν αξέχαστες οι 3 πεζοπορίες μας στον Υμηττό και η κυριακάτικη επίσκεψή μας στην Μονή Καισαριανής. Πολύ ενημερωτική και ενδιαφέρουσα ήταν και η επίσκεψή μας στο Κ.Π.Ε.              (Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης ). Αλλά αυτό που μας τρέλαινε ήταν όταν γινόμασταν μικροί δημοσιογράφοι και πιάναμε στα χέρια μας τα δυο τεύχη της « Μαγικής Εφημερίδας », της εφημερίδας του τμήματός μας.














3) Πράσινο στην πράσινη ενέργεια, με αφορμή ένα παιχνίδι

Επιλέξαμε να εργαστούμε με το θέμα αυτό γιατί το παιχνίδι δεσπόζει στη ζωή των παιδιών. Γι’ αυτό εξετάσαμε τη σημαντική θέση του στην καθημερινότητα των μαθητών/τριών της τάξης μας. Επίσης συνειδητοποιήσαμε όχι μόνο το σημαντικό ρόλο που έχουν τα παιχνίδια στο παγκόσμιο και εγχώριο εμπόριο, αλλά και τα τεράστια ποσά πρώτων υλών και ενέργειας που απαιτούνται για την παραγωγή, τη μεταφορά και διακίνηση τους. Εντοπίσαμε λοιπόν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από τα παραπάνω και προτείναμε τρόπους αντιμετώπισής τους σε σχέση με τις καταναλωτικές μας συνήθειες ως προς την τη διαχείριση των παλαιών μας παιχνιδιών και την αγορά καινούριων. Επικοινωνήσαμε μάλιστα με 100 μαθητές/τριες του σχολείου μας, οι οποίοι μας απάντησαν στο ερωτηματολόγιό μας, για να διερευνήσουμε τις δικές τους συνήθειες και στάσεις σχετικά με τα παιχνίδια.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου